Çocuklara Göktürkçe Öğretme Deneyimi

Kardeşlerime Türk damgalarını öğretiyorum. Begüm'e geçen yıl öğretirken yarım kalmıştı. Şimdi ufak kardeşimi de işin içine katarak ciddi bir öğretim sürecine aldım.

Bu deneyimlerimi günlüğüme de yazıyor, öğrenim kılavuzu anıklama durumunda kaynak niteliğinde olacağından, saklıyorum. Böylece deneyimler ışığında yapmamız gerekenleri bileceğiz.

Bu başlıkta da, günlüğüme yazdıklarımı sizlerle paylaşmayı, aldığımız yolu göstermek istedim. Daha ileride; kullanılan betlekleri, öğretimde kullanılan araçları da paylaşacağım.

Öğrencilerimizi tanıyalım;
Begüm, 9 yaşında. Daha önceden damgalar ülevinde biraz bilgisi var.


Ayla, 8 yaşında. Bu konuda kof sayılır; /ok/ ile /ay/ damgasının dışında bilgisi yok.



GÜNLÜKTEN:

02.07.11
Bugün /ok/ ile /ay/ damgalarını öğrettim. İki damganıñ da kökeniniñ belirginliği, añlaşılırlığı çok kolay olduğundan, séçimim böyle oldu.

04.07.11
Bugün /el/ ile /er/ damgalarını öğrettim.

Begüm, öğrendiği damgalarlar “Eray” sözcüğünü yazarak güzel bir sürpriz yaptı.

05.07.11
Bugün /ot/ ile /at/ damgalarını öğrettim.

Begüm, “atla” ile ne añlama geldiğini kendi de bilmediği “ota” sözcüklerini buldu. Géçen yıldan /a/ damgasını bildiğinden, işi kolaydı.

Ayla ise beni şaşırttı. Bulduğu “otel” sözcüğü çok yaratıcı olmuştu.

06.07.11
Bugün /ev/ ile /ek/ damgalarını öğrettim.

Begüm, “Okay ekmek ek.” yazarken, “Evren” sözcüğü ile sévindirdi. Yazısında /en/ damgası için ipucu vérdim.

Ayla, “ekmek” sözcüğü ile yétindi.

08.07.11
Bugün /em/ ile /aç/ damgalarını öğrettim.

/em/ damgasını yazmakta çok çetinlik çektiler. /ev/'iñ yan yatırılmış biçimi olduğunu diyerek kavramlarına yardımcı oldum.

Begüm, /aç/ damgasını nice “ça” olarak kullanabileceğini sordu. Bu erken sorusu beni sévindirdi, böylece bana, yazım kurallarından birini kendisine añlatma olanağı vérdi.

/aç/ damgasını çok kolay öğrendiler. Düz bir çizginiñ aşağı doğru inerken ikiye bölünmesi olarak añlattım da, benimsediler.

09.07.11
Bugün sözlemler kurup, onlar üzerinde çalıştık. Öğrendikleri damgaları uygulamada görmeseler unutacaklardı.

“Oktay ok attı”, “Aytaç ot ek” gibi sözcükleriñ yanısıra; Eray, Okay, Ekrem, Ayça gibi adlar da yazıldı.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

harika bir çalışma..sizi izleyerek bende oğluma öğretmeye calışacagım